بیزینس آکادمی: بسیاری از افراد که علاقه به راه اندازی یک کسب و کار دارند، نمیدانند که باید از کجا شروع کنند. باید توجه داشت که راه اندازی یک بیزینس برای هر شخصی با توجه به سلایق، بودجه، توانمندیها و… بسیار متفاوت میتواند باشد.
در حقیقت هر شخصی باید مراحل راه اندازی کسب و کار خود را با توجه به معیارهای گفته شده بچیند؛ ولی به جرئت میتوان گفت که برای راه اندازی هر کسب و کاری شما باید برخی از کارها را انجام دهید.
ما در این مطلب از سری مطالب بیزینس آکادمی به معرفی اصول و مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران به صورت کامل پرداختهایم. اگر شما نیز علاقه به راه اندازی یک کسب و کار درون ایران دارید پیشنهاد میکنیم تا آخر این مطلب همراه ما باشید.
مراحل راه اندازی کسب و کار به ترتیب
مهمترین مراحلی که شما به هنگام راه اندازی یک کسب و کار باید آنها را انجام دهید، عبارتند از:
- تحقیقات بازار
- نوشتن بیزینس پلن
- تامین مالی کسب و کار خود
- محل کسب و کار خود را تایین کنید.
- یک ساختار تجاری انتخاب کنید
- اسم برندتان را انتخاب کنید
- کسب و کار خود را ثبت کنید
- دریافت مجوزهای لازمه
- تشکیل تیم
- حساب تجاری افتتاح کنید
تحقیقات بازار یکی از مراحل راه اندازی کسب و کار
اولین مرحلهای که شما حتی قبل از راه اندازی بیزینستان باید به آن توجه بسیاری داشته باشید تحقیقات بازار است. در این مرحله شما به میزان تقاضاهای موجود در بازار برای ایدهتان توجه میکنید و در نهایت سلایق مشتریهای هدفتان را بدست میآورید.
مطالب مرتبط: کسب درآمد از خانه
معمولا تحلیل بازار توسط کارشناسان مارکتینگ گرد آوری و کامل میشود و در نهایت شما میتوانید با کمک مارکترها دادههای مورد نیازتان را جمع آوری نمایید.
توجه داشته باشید که کل بنای کسب و کار شما به این مرحله بستگی دارد، پس تا میتوانید تحقیقات خود را به صورت جامعتر انجام بدهید؛ چرا که در این صورت احتمال موفقیت شما بسیار بیشتر میشود.
نوشتن بیزینس پلن
پس از تحقیق بازار و پیدا کردن مشتریان هدفتان حالا نوبت به نوشتن نقشه راه برای کسب و کارتان است. نقشه راه درست شبیه یک منبع به شمار میآید که شما با استفاده از آن میتوانید کسب و کارتان را در هر مرحلهای شروع و مدیریت کنید. در اصل بیزینس پلن یک نقشه برای نحوه ساختار، اجرا و رشد کسب و کار جدید شما است.
همچنین از دیگر مزایایی که نقشه راه کسب و کار دارد این بوده که شما با استفاده از آن میتوانید اقدام به جلب اعتماد سرمایه گذاران و شرکای حدید کنید.
سرمایه گذاران با استفاده از بیزینس پلن است که متوجه میشوند کسب و کار شما به هدف خواهد رسید یا نه، حتی با استفاده از آن میتوانند مدت زمان بازگشت هزینه خود را متوجه شوند. از این رو در مراحل راه اندازی کسب و کار به نوشتن نقشه راه بسیار زیاد دقت کنید.
تامین مالی کسب و کار خود
مطمئنا آگاه هستید که راه اندازی یک کسب و کار از هزینههای جزئی و کلی بسیار زیادی برخورد دار است. در اصل تامین مالی کسب و کار شما یکی از مهمترین و اساسی ترین قدمهایی به شمار میآید که باید آن را انجام بدهید.
مطالب مرتبط: سرمایه گذاری با 150 میلیون تومان
شما بر اساس نقشه راه کسب و کارتان هست که میتوانید از اسپانسرها و یا شرکای خود تقاضای بودجه مالی برای تامین شدن کسب و کارتان کنید.
در حالت کلی شما با سه روش میتوانید کسب و کارتان را تامین مالی کنید.
- با استفاده از بودجه شخصی
- وام بانکی
- سرمایه گذار
انتخاب محل کسب و کار
مکان کسب و کار شما یکی از مهم ترین تصمیماتی است که میگیرید. کسب و کار شما چه فروش آجر باشد یا فروشگاه آنلاین این موقعیت مکانی مورد نظرتان هست، که به شما کمک میکند تا موفقیتتان را تضمین کنید.
بر فرض مثال شاید در شهری مانند تهران متقاضی برای کسب و کارهای کشاورزی نباشد ولی همین روند در شهرهای شمالی بسیار متفاوتتر خواهد بود. از این رو موقعیت مکانی مورد نظرتان بسیار حائز اهمیت است.
ساختار کسب و کار
یکی دیگر از مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران که بسیار مهم نیز بوده، انتخاب ساختار کسب و کار است. ساختار کسب و کار شما تعیین کننده مجوزها، کد مالیاتی و… بوده از این رو شما باید در حین انتخاب یک ساختار بسیار دقت کنید؛ چرا که با انتخاب ساختار اشتباه به احتمال زیاد در آینده نه چندان دور متوجه ضررهای بسیار زیادی خواهید شد.
انتخاب نام برند
نام برندتان همه چیز شما به حساب میآید. به همین دلیل باید در انتخاب آن بسیار وسواس و دقت به خرج بدهید؛ چرا که همه در بیرون شما را با نام برندتان خواهند شناخت.
برای انتخاب نام برند میتوانید از ابزارهای هوش مصنوعی بسیار زیادی استفاده کنید مانند: gemini ،chatgpt و… ولی ما توصیه میکنیم قبل از استفاده از این ابزارها در ابتدا اقدام به نوشتن یک طوفان فکری کرده و در نهایت پس از آن از این بارش فکری در ابزارها استفاده کنید.
البته نام برند بسیار دل بخواهی است و از این رو زیاد به توصیه دیگران توجهی نکنید. برخی نکاتی که باید در انتخاب نام برندتان رعایت کنید عبارتند از:
- مرتبط بودن با حوزه کسب و کاری
- با معنی بودن
- کوتاه بودن
- راحت بودن تلفظ آن
ثبت کسب و کارتان
پس از انتخاب نام برند نوبت به ثبت آن برند میرسد. البته در کنار ثبت برندتان بهتر بوده که نام برندتان را در گوگل به عنوان دامنه و در سوشال مدیاهای متفاوتی مانند: اینستاگرام، ایکس و… نیز ثبت کنید تا بعدا برای ایجاد حساب کسب و کارتان در سوشال مدیا به مشکل برنخورید.
دریافت مجوزهای لازم
یکی دیگر از مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران، دریافت مجوزهای مربوطه است. به طور مثال برای سایتتان نیاز به مجوز اینماد دارید و یا حتی برای مالیات بخش های مختلف و گرفتن درگاه پرداخت شما باید اقدام به گرفتن کد رهگیری مالیاتی کنید.
تشکیل تیم
برای بهتر کردن عملکردتان و رشد بیشتر به احتمال زیاد شما نیاز به یک تیم خواهید داشت، ولی در این حین حتما حواستان جمع باشد تا با قرارداد اقدام به جذب نفرات جدید کنید تا با پیشرفت کسب و کارتان به مشکل های بزرگ تری بر نخورید.
همچنین در حین تشکیل تیم باید به رفتار عضو جدید با فرهنگ سازمانی که دارید، نیز دقت کنید تا عضو جدید سازمانتان به منای کلمه مفید واقع شود.
افتتاح حساب تجاری
آخرین مرحله از مراحل راه اندازی کسب و کار در ایران افتتاح یک حساب تجاری است. شما باید حسابهای بیزینس خود را با دیگر حسابهای موجودتان جدا کنید. تا هم به راحتی بتوانید بودجه بندی کنید و هم دچار مشکلات مالیاتی نشوید. از همین رو حتما برای تمامی کارهای بیزینستان، اقدام به افتتاح یک حساب تجاری جداگونه کنید.
سخن آخر
اصول و مراحل راه اندازی کسب و کار برای هر شخصی بسیار میتواند متفاوت باشد؛ چرا که معیارهای هر کسب و کاری متفاوت است. اما برخی از این معیارها بسیار شبیه به یکدیگر هستند و شما با استفاده از این مراحل کلی میتوانید پایه های اولیه در کسب و کارتان را بسیار مناسب و اصولی بنا کنید.
نظرات کاربران